Bak hver vellykket gründerreise står det ofte noen som har vært der før. Hos Proventia er målet klart: Å hjelpe gründere og bedrifter med å få fart på innovasjonsprosjektene sine – og å skape arbeidsplasser i regionen.
– Vi vil hjelpe gründere med å komme i gang og nå de høydene de ønsker. Det bygger arbeidsplasser i regionen, sier Hans Børge Lien, leder for innovasjon og forretningsutvikling i Proventia.
Han vet hva han snakker om. Hans egen gründerreise var langt fra rett frem.
Lærte av egne feil
Lien står bak Footballmaster – et treningsverktøy for fotballspillere – som nylig ble lansert i USA. Men veien dit var lang.
– Jeg har gjort mange feil. Jeg brukte ikke kapitalen vi fikk inn på en god nok måte. Og jeg startet for mange prosjekter før hovedproduktet var bra nok, sier han åpent.
Nå bruker han erfaringene sine til å hjelpe andre gründere med å unngå de samme fellene.
Gode ideer er ikke nok
– Det holder ikke å ha en «kul idé». Den må løse et faktisk behov – og skape nok verdi for kundene til at de er villige til å bytte ut det de gjør i dag, sier Petter Skaraas, som leder testing og pilotering i Proventia.
Han understreker at de beste ideene ofte kommer fra folk som kjenner en bransje – ikke bare fra dem som «vil tjene penger».
Streng utvelgelse
Tuva Okkenhaug Myrholt tar imot alle ideene som kommer inn til Proventia. Og det er mange.
– I fjor hadde vi over 230 idémøter, men bare 18 gikk videre i innovasjonsprogrammet, sier hun.
For å bli vurdert videre må ideen være noe mer enn bare «litt bedre» enn dagens løsninger.
– Vi mennesker er vanedyr. Det skal mye til for at vi bytter ut noe vi kjenner. Derfor må nye løsninger være unike og ha potensial for vekst – også internasjonalt, forklarer Lien.
Fra én til åtte ansatte
Proventia har utviklet seg raskt. Fra å være én person – daglig leder Jørn Roar Bamle – til i dag å være et tverrfaglig team på åtte.
– Vi hjelper gründere fra A til Å. Fra idéen kommer inn, til de skal hente kapital og skalere selskapet. Det er en helhetlig prosess, sier Bamle.
Sammen med bedriftene de bistår, har Proventia vært med å hente inn over én milliard kroner i offentlig og privat kapital.
Et veksthus for nye muligheter
Gjennom struktur, kompetanse og stort engasjement jobber Proventia hver dag for å løfte frem morgendagens vekstbedrifter.
Foto: Vetle Tvedt, Varden.