Hans Børge P. Lien har lang erfaring med innovasjon og entreprenørskap, både fra skoleverket, som selvstendig gründer og som forretningsutvikler og veileder. Nå får han ny rolle i Proventia som inkubasjonsleder.
På få år har Proventia gått fra å være en rendyrket inkubator til å bli et innovasjonshus, som tilbyr alt fra veiledning og kurs for nyetablerte gründere, til testfasiliteter og kompetanse for større bedrifter. Det er ingen tvil om at Hans Børge har vært en god ressurs inn i teamet med mye energi og nye tanker og idéer rundt det å hjelpe bedriftene med å raskere nå målene sine.
Ved nyttår fikk Proventia styrket staben med nyansettelsen, Tuva Okkenhaug Myrholt, som skal overta veiledningen av tidligfase gründere og næringsfaglige vurderinger. Dette er oppgaver som Hans Børge tidligere har hatt ansvaret for.
Leder innovasjon og forretningsutvikling
Hans Børge skal overta oppgavene etter Petter Skaraas, som er blitt ny leder for katapulten.
Hvordan vil arbeidshverdagen i Proventia endre seg nå når du har fått nye oppgaver?
– Med de nye oppgavene jeg har fått, får jeg et større ansvar for at vi leverer gode tjenester til våre kunder og medlemmer. Hovedmålet er å fortsette den positive utviklingen vi har sett i det siste. Jeg tar dette ansvaret med stor respekt og ser frem til å jobbe sammen med team Proventia for å bygge videre på vår gode utvikling, svarer Hans Børge entusiastisk.
Du blir ansvarlig for inkubatorbedriftene Proventia har i sin portefølje. Vil de merke at det er en ny leder?
– Som ny leder for inkubatorbedriftene er det essensielt at vi opprettholder vårt tilbud med relevant kompetanse, proff veiledning, møteplasser og kurs. Selv om lederskapet endres, vil ikke vår kjerneoppgave endre seg. Kontinuitet og kvalitet i våre tjenester forblir en topprioritet.
Hans Børge trenger ingen betekningstid, når jeg spør hva han ønsker å ha spesielt fokus på fremover.
– Jeg ønsker å fokusere mer på forretningsmessig innovasjon. Som inkubator har vi et mandat til å hjelpe etablert næringsliv med å innovere og øke sin konkurransekraft. Det må vi gjøre mer av.
I 2024 gjennomførte Proventia både «Investorbooster» og «Markesbooster» som du tok initiativene til. Hva skjer med disse i 2025?
– Vi fikk verdifull erfaring i fjor med å kjøre booster-programmer innenfor dedikerte områder, med svært gode resultater. I 2025 ønsker vi å fortsette disse programmene, og vi planlegger også å utvikle en salgsbooster.
Hans Børge er den i kollegiet som virkelig byr på seg selv, og publikum vil helt sikkert se mer til ham i sosiale medier også i 2025. Vil du følge hans tanker rundt innovasjon og forretningsutvikling, så kobler du deg på hans LinkedIn-profil.