Bevilger 448 millioner kroner til pilotfabrikk
Nordic Electrofuel AS på Herøya får høy anerkjennelse fra European Climate, Environment and Infrastructure Executive Agency (CINEA)
CINEA er EU-kommisjonens byrå som jobber med avkarbonisering og bærekraftig vekst i Europa. Byrået har en nøkkelrolle i det grønne skiftet og har fokus på å skape synergier for å støtte et bærekraftig og avkarbonisert Europa.
Nordic Electrofuel AS er en av våre inkubatorbedrifter som jobber for EUs klimamål ved å etablere produksjon av CO2-nøytral, syntetisk miljøvennlig drivstoff.
Selskapet vil benytte CO2-utslipp fra nærliggende industri.
Ved å kombinere dette med avansert teknologi vil selskapet kunne tilby karbonnøytralt flytende drivstoff til konkurransedyktige priser.
E-fuel-anlegget vil starte drift i 2026 i Herøya Industripark.
Denne uken kom den hyggelige meldingen om at selskapet mottar økonomisk støtte fra CINEA. I tilsagnet står det blant annet:
«Nordic Electrofuel AS tar sikte på å demonstrere den tekniske og økonomiske gjennomførbarheten av produksjon av syntetisk brensel. Pilotskala-anlegget vil bruke avgass fra et nærliggende metalloksid reduksjonsanlegg som råstoff, for å produsere 8000 tonn syntetisk drivstoff per år ved bruk av Reverse Water Gas Shift (RWGS) og Fischer-Tropsch (FT) teknologi.
Innovasjonen er veldig sterk.
Det er gjort detaljerte sammenligninger for alle essensielle individuelle teknologielementer, inkludert elektrolysørteknologien, RWGS teknologier, katalytisk og ikke-katalytisk partiell oksidasjon (CPOX/POX), spillvarmegjenvinning og FT-syntese.
De viktigste nyvinningene i forslaget inkluderer utviklingen innen RWGS, FT-reaktor- og halegasshåndtering, samt integrering av disse teknologiene.
Teknologien tillater bruk av rå CO/CO2-avgass uten behov for CO2-fangst i seg selv, og fører dermed til et enklere prosessoppsett.
Forventet innovasjonshøyde er troverdig: prosess-simuleringer tilbys, og bidragene utover det siste innen teknikk for hvert enkelt teknologielement er overbevisende referert til bestemte leverandører og fasiliteter. Overbevisende massebalanse-tall presenteres også.»
– Vi bygger den første fabrikken i Norge, den første i industriell skala og kanskje den første i verden, forteller fabrikksjef Victor Dias. – Her på Herøya skal vi produsere klimavennlig e-fuel, syntetisk drivstoff laget av CO2, vann og strøm.
Det eksisterer e-fuel anlegg for produksjon av e-metanol andre steder i verden, men anlegget som Nordic Electrofuel bygger på Herøya er det første industrielle anlegget i verden for produksjon av hydrokarbonbasert e-fuel.
Hva er karbondioksid og avkarbonisering?
Karbondioksid – eller CO2 – er en livsnødvendig gass i atmosfæren. Menneskeskapte utslipp fører til en økning av CO2 i atmosfæren, noe som forsterker drivhuseffekten og fører til klimaendringer. For å stanse klimaendringene må menneskeskapte utslipp reduseres kraftig. Eksempler på slike utslipp er forbrenning av fossile brensler som kull, olje og gass, og fra avskoging. Avkarbonisering eller dekarbonisering handler om å gå over til løsninger med mindre CO2-utslipp ved hjelp av fornybar energi eller lavkarbonløsninger, som hydrogen og karbonfangst og -lagring.
Fakta om produksjonsanlegget på Herøya
- Leverandører: Aker Solutions leverer Front End Engineering i nært samarbeid med ARVOS GmbH Schmidtsche Schack og Emerging Fuel Technology. Bilfinger har også vært en god bidragsyter med design på tilknytting av hjelpesystemer på Herøya.
- Råstoff: CO/CO2, vann og fornybar strøm.
- Nordic Electrofuel og Eramet Norway har inngått avtale om leveranse av ovnsgass (CO og CO2) til nytt klimanøytralt grønt drivstoff
- Produksjon: 10 millioner liter e-fuel årlig.
- Drift: 20-23 personer på skift