GrippX-gründerne Karina Løbø Fimland og Ole Stian Midtgarden har utviklet et håndtak med solid trekk kraft for jegere. Nå skal inkubatorbedriften trekke flere seere til NRKs gründer-tv i «Forbrukerinspektørene (FBI)»
13. januar er de unge gründerne «på lufta» i årets første «Forbrukerinspektør». GrippX er utvalgt til å være med på NRKs satsing på gründer-tv for å trekke flere og yngre seere til tv-serien.
– Det er fantastisk at de spurte oss, sier gründerteamet fra sitt kontor hos Proventia på Herøya industripark i Porsgrunn. Vi visste ikke hvor stort «Forbrukerinspektørene» egentlig var da NRK ringte. Vi hører at gründersuksessen Kahoot også er med og at over en halv million kommer til å se programmet.
Opptakene med Forbrukerinspektørene ble gjort i september. Fimland og Midtgarden avslører at seerne kommer til å få et innblikk i deres gründer-hverdag, som består av mye jobbing, men også fritid.
– Å komme på gründer-tv er overveldende og en bra mulighet for oss, sier Fimland og Midtgarden som nå er klare for å starte promotering av GrippX-håndtaket.
Klare til høstjakta
De fokuserer på jaktmarkedet, men håndtaket kan også brukes innenfor andre områder. Gründernes klare ambisjoner er at jegere skal kunne kjøpe håndtaket i en butikk til årets høstjakt.
Prototypen har bestått tester i Norge og utlandet med glans, og ny støpeform ble klar lille juleaften.
– Nå skal Grepi Plast produsere en test –serie for å optimalisere farge og materialkombinasjon, forteller daglig leder Karina Løbø Fimland. Målet er å være klare for lansering i mars-april.
– Parallellt går vi i gang med å promotere og utvikle forhandlernettverket, sier markedssjef Midtgarden. Han ser for seg at det dukker opp både reportasjer og tester av GrippX i fagblader etterhvert.
– GrippX i Forbrukerinspektørene er en formidabel start for oss, smiler han.
Opplever stor interesse
– Vi opplever veldig stor interesse og engasjement for produktet. Vi regnet kanskje med at interessen forsvant, etter at seiersrusen over pallplass i studentbedrift-EM i 2014 var over. Men mange er fortsatt giret, så noe må vi har gjort riktig, sier de unge gründerne.
– Norge er vårt nærmarked, men vi ser også store potensialer i Sverige og Danmark som er enda større jegerland enn her hjemme.